.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
در حاشيه اعلام خبر خوش هسته‌اي
علي اميري

سرانجام پس از ده‌ها سال كوشش و پيگيري مسئولان جمهوريِ اسلامي ايران و مجاهدت‌هاي شبانه‌روزي دانشمندان متعهد كشور، يكشنبه 20 فرودين ماه سال 1385، با آزمايش موفقيت‌آميز 164 سانتريفيوژ و دستيابي به چرخه كامل سوخت هسته‌اي، ايران به عضويت باشگاه كشورهاي هسته‌اي دنيا درآمد.

آنگونه كه مقرر شده بود، اين خبر فورا در اختيار رسانه‌ها قرار نگرفت و قرار بر اين بود كه طي مراسم ويژه‌اي، خبر دستيابي ايران به چرخه كامل سوخت اتمي، توسط رئيس‌جمهور در جمع برخي مسئولان و مقامات عالي نظام در مشهد اعلام شود.

با اين حال، دور از انتظار نبود كه خبري با اين درجه از اهميت، «تاب مستوري» نداشته باشد و برخي از مقامات و رسانه‌ها، به دنبال خوشحال كردن مردم ايران، پيش از موعد مقرر باشند... .

به هر تقدير، مراسم ويژه‌اي در سالن قدس كتابخانه آستان قدس مشهد برگزار شد و ضمن نمايش اولين محصول كيك زرد كه در داخل به توليد صنعتي رسيده بود، دكتر محمود احمدي‌نژاد اين خبر مهم را به مردم ايران و جهانيان اعلام كرد.

مراسم مذكور از چند شبكه داخلي و خارجي به طور زنده پخش مي‌شد و تبليغات قبلي رسانه‌ها مبني بر اين‌كه رئيس‌جمهور خبر مهمي را درباره انرژي هسته‌اي در اين مراسم اعلام خواهد كرد، باعث شد تا ده‌ها ميليون نفر در سراسر جهان، به دقت لحظه به لحظه اين برنامه را دنبال كنند.

با اين اوصاف، متأسفانه در اجراي اين مراسم كژسلقيگي‌ها و حتي بي‌انصافي‌هايي اعمال شد كه شايسته آن نبود.
از جمله اين‌كه مجري اجراي مراسم كه علاوه بر تسلط بر فن مجري‌گري، مشخص بود براي اجراي چنين مراسم مهمي، بارها و بارها سخنان خود را با مسئولان برگزاري چك كرده و به دقت به خاطر سپرده بود، در بيشتر مواقع، به جاي لفظ مردم يا ملت ايران، از «مردمي كه به آقاي احمدي‌نژاد رأي داده‌اند» ياد مي‌كرد! و گه‌گاه چنان از «زنان و مرداني كه به آقاي رئيس‌جمهور رأي دادند» به تأكيد سخن مي‌گفت كه جاي هرگونه شك و ترديد بر اين‌كه چنين اشتباهي صرفا لفظي و سهوي بوده را بي‌اثر مي‌كرد.

تأسف‌آورتر آن‌كه رئيس‌جمهور هم پس از آن‌كه در جايگاه قرار گرفت، هيچ كلامي در تصحيح اين اشتباه مكرر مجري برنامه نگفت.

اما برخلاف تصور كساني كه گمان مي‌كنند حقوق شهروندي مردم ايران را مي‌توان بر حسب اين‌كه در انتخابات به كدام كانديدا رأي داده‌اند، تقسيم كرد، بايد گفت: اين طرز تفكر، كاملا مغاير با قانون اساسي و مردمسالاري است. البته آقاي احمدي‌نژاد دچار اين اشتباه نيست و خود را رئيس‌جمهور همه مردم ايران مي‌داند، به ويژه كه اين پيروزي را مطالبه ملي همه مردم كشور خواند و آن را به ايرانيان خارج از كشور هم تبريك گفت و قطعا عدم تذكرش به مجري برنامه، از روي سهو و يا هيجان‌زدگي در اعلام خبر خوش هسته‌اي بوده است. اما بايد به دست‌اندركاران برگزاري مراسم كه مجري مذكور را هم هدايت مي‌كرده‌اند، جداً يادآور شد كه اين ظرافت‌ها را مدنظر قرار دهند. در مسائل ملي و به ويژه مسئله مهم انرژي هسته‌اي، نه تنها افرادي كه در انتخابات، نامزد‌هاي رقيب دكتر احمدي‌نژاد را در نظر داشته‌اند، بلكه حتي شهرونداني كه در آن شركت نكرده‌اند هم سهيم هستند.

همان‌گونه كه اگر خطري ايران عزيز را تهديد كند،‌ همه در آسيب‌هاي احتمالي و دفاع ملي سهيم هستند و ‌به همان ميزان هم در ساير حقوق و به ويژه افتخارات، سهمِ مساوي دارند. اين نكته مهمي است كه عدم توجه به آن، شكاف ملي و فاشيسم حكومتي را در پي خواهد داشت.

ديگر نكته آن‌كه رئيس سازمان انرژي اتمي كه بيش از دو دهه است در رده‌هاي بالاي نظام حضور داشته و دست‌كم تلاش‌هاي ارزنده دو دولت قبلي در حفظ و رشدِ دستاوردهاي فني و علمي كشور در زمينه انرژي اتمي را شاهد بوده است، در سخنراني خود، هيچ اشاره‌اي به تلاش دولت‌هاي قبلي نكرد و تمام يادكرد و قدرداني خود را نثار دانشمندان هسته‌اي و دكتر احمدي‌نژاد كرد.

البته مسئولان جمهوري اسلامي در هر دولتي كه بوده باشند، طبعا نيازي به ياد و قدردداني فردي چون آقاي آقازاده ندارند و تاريخ، گواه خوبي خواهد بود تا خادمان واقعي را نشان دهد، اما به نظر مي‌رسد از شأن آقايان احمدي‌نژاد و آقازاده دور بود كه خداي نكرده، همانند انسان‌هاي قدرناشناس، با فراموشكاري هيچ يادي از زحمات در دولت‌هاي پيشين نكنند.

خلاصه آن‌كه از روي كار آمدن آقاي احمدي‌نژاد بيش از چند ماه نمي‌گذرد و طبعا موفقيت كنوني حاصل تكميل تلاش دولت‌هاي قبلي است، هرچند افتخار اعلام اين رويداد تاريخي، نثار آقاي محمود احمدي‌نژاد شده است.

البته از حق نبايد گذشت كه آنچه تلاش‌هاي بالقوه دانشمندان و مديران كشور در سال‌هاي قبل را به فعليت رساند و منجر به تكميل چرخه ناقص سوخت هسته‌اي ـ ‌هرچند در مقياس تحقيقاتي ـ شد، رويكرد تازه دولت جديد و راهبرد فعال مديريت جديد تيم هسته‌اي است كه توانست با كنار گذاشتن تعليق تحميلي اين فعاليت‌ها، ثمره شيرين تكميل چرخه سوخت را به ملت بچشاند.

از اين رو، خدمات ارزنده دولت فعلي و ايستادگي شجاعانه و اصرار دكتر احمدي‌نژاد بر ادامه فعاليت صلح‌آميز هسته‌اي و اصلاح روند تعامل با دولت‌هاي غربي در مذاكرات نقش بسيار مؤثري در اين موفقي به خود اختصاص مي‌دهد.

توجه دقيق به مصاديقي كه اشاره شد، مي‌تواند براي دلسوزان جمهوري اسلامي هشداري باشد در مورد تفكرات غلط و عملكردهاي زيان‌آميزي كه مي‌توانند در صورت نهادينه شدن، آسيب‌هاي فراواني را به پيكره مديريت و حتي اساس جمهوري اسلامي وارد كنند.

طبقه‌بندي شهروندان بر اساس چگونگي عملكرد آنان در انتخابات، مي‌تواند اساس جمهوريت و مردمسالاري جمهوري اسلامي را تضعيف كند و قدرناشناس و نان به نرخِ روز خوريِ مديران و مسئولان، به شدت به زيربناي مديريت كشور به ويژه در مورد پروژه‌هاي عظيم و درازمدتِ ملي، ضربه وارد خواهد كرد.

در پايان با تبريك مجدد اين پيروزي بزرگ در سال پيامبر اعظم(ص) و در آستانه ميلاد ايشان اميدواريم ديگر شاهد تكرار ضعف‌هايي از اين قبيل كه موجب تلخكامي بعضي از دلسوزان و زحمتكشان و مردم عزيز مي‌شود، نباشيم.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.189 seconds.